Stres

Stres není žádný nový jev, je všudypřítomný, vždy tu byl. Roste jen jeho míra a klesá naše schopnost odolávat těžkostem a zaujmout zdravý postoj. Pokud změníme způsob našeho myšlení a prožívání, můžeme změnit naše reakce, zmírnit stres a jeho následky na naše zdraví, životní pohodu a spokojenost. 

Stres je přirozenou reakcí našeho organismu na dění kolem nás, kdy se aktivuje nervový a hormonální systém. Mluví se o tzv. eustresu – pozitivní zátěži, která nás stimuluje k lepším výkonům a hledání efektivních řešení v nejasných a složitých situacích. Jako distres, je označována nadměrná zátěž, která nám škodí a může vyvolat onemocnění. Stres se právem uvádí také jako jedna z příčin syndromu vyhořeníPřitom jestli danou situaci jako stres prožíváme, rozhoduje to, jak ji vnímáme a jak se s ní vypořádáme. 

Odolnější vůči stresu jsme, pokud průběžně pečujeme o své psychické i fyzické zdraví dodržováním zásad zdravého životního stylu. Pravidelný pohyb, dostatek spánku, odpočinku a propjeností vztahů s našimi blízkými, jsou vnější zdroje, které nám mohou pomoci zmírnit prožívání stresu. Naše vnitřní zdroje, jako je důvěra ve vlastní schopnosti, pozitivní zkušenosti, nebo přístup ke změnám, nám mohou pomoci stresovým situacím méně podléhat.  

„Napětí v celém těle, nervozita, podrážděnost, nedokážu se soustředit, dělá mi problém zapamatovat si nové věci… tak se cítím téměř každý pracovní den. Večer mi trvá dlouho, než usnu. Hlava je plná myšlenek na to, co bylo a co musím zítra zvládnout. Budí mě noční můry a pocity úzkosti…“

Stres každodenního života vytváří napětí, které má tendenci objevovat se v určitých svalových skupinách jako jsou ramena, čelisti a čelo. Abychom mohli napětí uvolnit, musíme o něm vědět, musíme ho vnímat. Schopnost uvědomovat si takové tělesně zakotvené pocity zlepšujeme praktikováním meditací mindfulness. Všímat si hromadící se napětí již v počátku nám pomůže předejít tomu, že se napětí vystupňuje tak, že je celé naše tělo ztuhlé a nemůžeme spát. O jiných způsobech uvolňování napětí se dočtete také v odkazu relaxační techniky.  

Ve stresu často hledáme rychlé způsoby, jak si pomoci, saháme po kofeinu, nikotinu, cukru, lécích, případně alkoholu. Takový způsob zvládání nepříjemných pocitů může lehce přerůst v závislostní chování.   

Stres nejčastěji přichází, když ztrácíme kontakt sami se sebou. Jestliže nasloucháme vlastnímu tělu i mysli, může nám sdělit, co je pro nás důležité, s čím z naší minulosti se máme vyrovnat, nebo jak bychom měli k sobě přistupovat. V terapeutické praxi používám techniky všímavosti, schopnosti díky plnému prožívání přítomného okamžiku zvládat lépe emoce a stres. Zapojit se můžete také do skupinové terapie zaměřené na práci s emocemi.

Dělá vám problém rozlišit míru zátěže a nastavit si hranice? Nedovolíte si odpočívat? Nevíte, jak relaxovat a dobíjet své baterky? Součástí psychoterapeutického poradneství bývá praktický trénink práce se stresem, relaxační a autoregulační techniky.  

 

Poradenství, terapie a koučink s Marií Zlesákovou

► Více